4sun

"CASA VERDE 2023"​

Obțineți documentele din timp!

Vă veți înscrie SINGURI pe platforma AFM, conform calendarului afișat

PAȘI IMPLEMENTARE CASA VERDE 2023

1

Înscriere AFM

Vă înscrieți în platforma AFM și depuneți documentele solicitate, în data afișată conform calendarului.

2

Publicare listă validați

AFM publică lista cu instalatorii validați

3

Alegere instalator

Alegeți un instalator din listă în termen de 60 zile de la data afișării listei.

4

Selectare 4SUN

Dacă ne selectați, 4SUN Solar analizează documentele încărcate.

5

Publicare listă aprobați

AFM publică lista de finanțări aprobate.

6

Implementare

Începe perioada de implementare: stabilirea soluției tehnice, semnare contract, plată aport propriu, programare instalare și proceduri racordare.

7

Final proiect

Felicitări! Ați devenit prosumator. AFM va monitoriza sistemul instalat timp de 1 an. Durata acestuia de viață este de minim 25 ani.

În data de 03.05 Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a publicat calendarul de înscrieri și fondurile disponibile pentru persoane fizice și unități de cult, după cum urmează:

  • 19 mai – Regiunea București Ilfov – 4.993 proiecte
  • 24 mai – Regiunea Centru (judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu) – 12.253 proiecte
  • 29 mai – Regiunea Nord Est (judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui) – 13.974 proiecte
  • 6 iunie – Regiunea Nord Vest (judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş) – 12.001 proiecte
  • 9 iunie – Regiunea Sud Est (judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea) – 10.620 proiecte
  • 14 iunie – Regiunea Sud Muntenia (judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman) – 14.045 proiecte
  • 19 iunie – Regiunea Sud Vest (judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea) – 8.715 proiecte
  • 22 iunie – Regiunea Vest (judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş) – 10.024 proiecte
  • 27 iunie – Unități de cult – 875 proiecte

Pentru depunerea proiectelor, am luat în considerare doar prima zi de înscriere (deși sunt alocate 3 zile lucrătoare/regiune). Având în vedere interesul ridicat pentru program și că se alocă fondurile pe principiul “primul venit, primul servit”, estimăm că acestea se vor epuiza rapid.

Revenim cu informații privind crearea conturilor pe platforma AFM și procedura de înscriere, când sunt disponibile.

Puteți consulta modelul pentru înscrierea solicitanților persoane fizice în cadrul Programului Casa Verde Fotovoltaice aici: 

https://fb.watch/kBAMJCRdAu/

Puteți consulta varianta finală a ghidului de finanatare :

https://afm.ro/main/programe/sisteme_fotovoltaice/2023/ordin_1063-26_04_2023-aprobare_ghid_finantare-2023_04_28.pdf

Toate documentele trebuie să fie valabile la data înscrierii în aplicație.

Dacă sunteți interesați să vă înscrieți, vă recomandăm sa obțineți și să pregătiți din timp următoarele documente:

  • Act de identitate solicitant (adresa din cartea de identitate trebuie să coincidă cu adresa imobilului unde se dorește implementarea). Nu se acceptă viza de flotant la adresă. Termenul de schimbare a cărții de identitate este de 10 zile lucrătoare de la depunerea documentelor la Direcția de Evidență a Persoanelor.
  • Extras de carte funciară din care să rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului construcție pe care se va implementa proiectul (este valabil 60 zile de la emitere). Se poate obține online și costă 20 lei https://epay.ancpi.ro/epay/SelectProd.action?prodId=1420
  • Certificat de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor Publice (este valabil 90 zile de la emitere). Se poate obține online de la ANAF anaf.ro (dacă aveți SPV) sau fizic de la ANAF.
  • Certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială aveți domiciliul (este valabil 30 zile de la emitere). Unele primării eliberează acest document online.
  • Dacă adresa din CI este scrisă diferit față de cea din extrasul de carte funciară (de exemplu lipsește strada, numărul, etc), trebuie să obțineți o adeverință de la primărie care să ateste adresa la care locuiți și să menționeze numărul cărții funciare (Descarcă Model)
  • Copia cărții funciare colective, doar pentru imobilele tip duplex (se obține doar fizic de la OCPI). De exemplu, pentru un imobil înscris într-o carte funciară cu număr de tipul xxxx-C1-U2, este necesară copia cărții funciare colective.

Vă reamintim că în sesiunea Casa Verde 2023 – beneficiarii se vor înscrie SINGURI (nu prin instalator, ca în edițiile precedente) în aplicația informatică a AFM pentru rezervarea sumelor. Abia după realizarea înscrierii și validarea instalatorilor, beneficiarii își vor alege instalatorul validat cu care vor să implementeze proiectul.

Vom actualiza permanent informațiile privind programul. De asemenea, ne puteți urmări și pe social media – facebook & Linkedin

Principalele modificări propuse față de programele anterioare

• Beneficiarul finanțării poate fi persoană fizică sau unitate de cult
• Beneficiarul finanțării, persoană fizică trebuie sa fie proprietar și să aibă domiciliu la adresa de implementare a proiectului
• Beneficiarii finali se vor înscrie SINGURI (nu prin instalator ca în edițiile precedente) în aplicația informatică a AFM pentru rezervarea sumelor
• După obținerea rezervării sumei, își vor alege un instalator validat
• Analiza documentelor depuse de către beneficiari în aplicația AFM, se va realiza de către instalator.

In continuare se vor finanța sisteme fotovoltaice cu putere minima de 3kWp. Suma finanțată este de 20.000 lei și contribuția proprie de 2000 lei.
Se pot instala și sisteme cu puteri mai mari de 3kWp, diferența de cost fiind asigurată de beneficiar.

PERSOANE FIZICE ELIGIBILE

  • Persoanele fizice cu domiciliul în Romania, la adresa de implementare! 
  • Ești proprietarul imobilului pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice 
  • Imobilul, terenul și construcția trebuie să fie intabulate și notate în Cartea Funciară 
  • Destinația construcției, așa cum reiese din extrasul de carte funciară, este exclusiv pentru locuință 
  • Nu sunt obligații restante la bugetul de stat și la bugetul local 

Întrebări frecvente

20000 lei – reprezentand maxim 90% din valoarea proiectului, cu o contributie proprie de minim 10%.

Sesiunea de depunere a cererilor pentru CV2023 – incepe din 19 Mai in functie de zona geografica.

Cererea de finanţare (anexa nr. 3 – se va completa online dupa deschiderea sesiunii in zona geografica din care faceti parte – Actul de identitate al solicitantului – Extras de carte funciara din care sa rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului construcţie pe care se va implementa proiectul, nu mai vechi de 30 zile – Certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plata catre bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice – Nu se acceptă – Certificatul de atestare fiscala privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala işi are domiciliul.

Copie CI; Extras CF – online – www.ancpi.ro; Certificat de atestare fiscala ANAF – din SPV pe persoana fizica, daca exista. In cazul in care nu exista, este necesar un drum la circa financiara locala pentru obtinerea acestui document.
Certificat atestare fiscala Primarie – in majoritatea localitatilor resedinta de judet – se poate obtine online – daca nu, este necesara deplasarea la sediul autoritatii locale.

Documentele se salveaza in format pdf cu denumirea fiecarui document si apoi se vor incarca in site, in sectiunea aferenta. Daca este nevoie de documente suplimentare, acestea vor fi atasate documentului principal si se salveaza in .pdf. Documentele se pot de asemenea scana sau fotografia si apoi se vor transforma in fisiere .pdf.

Persoanele fizice cu domiciliul in Romania
Esti proprietarul imobilului pe care se amplaseaza sistemul de panouri fotovoltaice
Imobilul teren si constructie trebuie sa fie intabulate si notate in Cartea Funciara
Unde sunt mai multi proprietari, acestia trebuie sa isi dea toti acordul cu privire la implementarea proiectului (copropietarii semneaza pe cererea de finantare)
Imobilul nu trebuie sa faca obiectul unui litigiu sau revendicari
Nu sunt obligatii restante la bugetul de stat si la bugetul local
De asemenea, unitatile de cult care indeplinesc criteriile de mai sus.

Nu. Potrivit Ghidului de finanțare, art. 16 alin. (1) Beneficiază de finanţare solicitantul persoană fizică care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:… c) domiciliază la adresa unde se va implementa proiectul; nu se acceptă adresa de reședință.

Nu. Potrivit Ghidului de finanțare, art. 16 alin. (1) ”Beneficiază de finanţare solicitantul persoană fizică care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:…d) este proprietar al imobilului-construcţie pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară”. Simplul drept de uzufruct nu conferă titularului și drept de proprietate.

În cazul moștenirii, pentru imobilele în care este înscris în cartea funciară defunctul, este necesară dezbaterea succesiunii și înscrierea moștenitorilor în cartea funciară, ca noi proprietari. Analiza documentelor se va efectua prin verificarea tuturor criteriilor din ghidul de finanțare, raportat la proprietarii (moștenitorii) din extrasul carte funciară (a se vedea art. 16 și 19 din Ghidul de finanțare).

În situația în care proprietarul imobilului pe care se dorește implementarea proiectului este un minor, acesta va fi reprezentat de către părinte sau tutore, după caz. În aplicație, se va depune certificatul de naștere al minorului sau actul de instituire al tutelei, în funcție de situație. Totodată, certificatele de atestare fiscală prevăzute la art. 19 alin. (1), literele b) și c) din ghid trebuie emise pe numele minorului.

Oricare dintre coproprietari sau devălmași poate solicita finanțare, indiferent de cota deținută și fără a fi necesar acordul celorlați proprietari

Nu. Persoana fizică se înscrie în Program prin completarea în aplicația informatică a câmpurilor predefinite și prin încărcarea documentelor solicitate prin ghidul de finanțare.

Nu. Potrivit Ghidului de finanțare, art. 18 alin. (4), Solicitantul se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni, pentru un singur imobil.

Da, doar dacă sistemul nu a fost implementat prin finanțare publică prin alt program. Potrivit declaratiei din anexa nr. 3 la Ghidul de finanțare, solicitantul declară la pct. A, lit. m): ”proiectul nu a mai beneficiat de finanţare publică pentru acelaşi tip de activităţi realizate pentru deservirea aceluiaşi imobil-clădire şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare; în acest sens, declar că eu sau coproprietarii/devălmaşii:1. nu am/nu au beneficiat de finanţare în cadrul programului derulat în temeiul Ordinului viceprim- ministrului, ministrul mediului, nr. 1.287/2018 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un imobil înscris în aceeaşi carte funciară precum cel pentru care solicit/solicită finanţare;2. nu am/nu au încheiat contract de finanţare cu AFM aflat în vigoare, în baza unei cereri de finanţare aprobate anterior în cadrul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 1.287/2018, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un imobil înscris în aceeaşi carte funciară precum cel pentru care solicit/solicită finanţare;3. nu urmează să închei/să încheie cu AFM, în baza unei cereri de finanţare aprobate anterior în cadrul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, aprobat prin Ordinul viceprim- ministrului, ministrul mediului, nr. 1.287/2018, cu modificările şi completările ulterioare, contract de finanţare pentru un imobil înscris în aceeaşi carte funciară precum cel pentru care solicit/solicită finanţare”. De asemenea, la lit. c) din aceeași declarație, solicitantul declară: ”cheltuielile eligibile pentru care solicit finanţarea prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională nu fac obiectul unui alt program de finanţare.”

Da, doar dacă imobilul nu prevede mai mult de 2 apartamente. Articolul 16 alin. (1), lit. g) prevede: ”nu este eligibil imobilul cu proprietăţi comune şi proprietăţi individuale, sub formă de bloc/condominiu, cu mai mult de două apartamente.”

Da. Chiar dacă sistemul se amplasează pe teren, potrivit Ghidului de finanțare, art. 16 alin. (1) ”Beneficiază de finanţare solicitantul persoană fizică care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:…d) este proprietar al imobilului- construcţie pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, este proprietar/deţine un drept de folosinţă şi asupra imobilului-teren, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; nu este eligibil solicitantul al cărui drept de proprietate asupra imobilului construcţie şi/sau teren este înscris provizoriu în cartea funciară; În acest sens, art. 19 alin. (1) lit. d) prevede că se depune: ”extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului teren; acesta poate fi obţinut de solicitant şi în format electronic;”

Nu. Este nevoie ca adresa de domiciliu să coincidă cu cea de implementare. Viza de flotant stabilește reședința, nu domiciliul.

Dacă există o carte funciară colectivă cu mai mult de 2 unități locative, atunci proiectul nu este eligibil. Se acceptă doar proiecte în care sunt maxim 2 unități locative (duplex). În general, pentru un imobil înscris într-o carte funciară cu număr de tipul xxxx-C1-U2, este necesară copia cărții funciare colective.

Nu. Chiar dacă se dorește instalarea pe teren, tot trebuie îndeplinită condiția de a avea o construcție intabulată cu destinația exclusiv locuință.

Conform ghidului, nu sunt eligibile proiectele în care imobilul pe care se implementează este afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau entități economice care desfășoară activități economice.

Nu. Conform ghidului acestei sesiuni, din cartea funciară trebuie sa reiasă faptul că imobilul are destinația exclusiv pentru locuință.

Da. Imobilul nu trebuie să fie afectat de sarcini în favoarea unor persoane juridice sau entități economice care desfășoară activități economice.

Nu. Conform Ghidului, nu este eligibil solicitantul al cărui drept de proprietate asupra imobilului construcție și/sau teren este înscris provizoriu în cartea funciară.

Da, dacă aveți drept de folosință asupra terenului. Conform Ghidului, în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, solicitantul trebuie să fie proprietar sau să aibă drept de folosinţă şi asupra imobilului-teren.

Nu. Documentele de înscriere trebuie obținute doar pentru solicitant, nu și pentru eventualii coproprietari. Conform propunerii de Ghid, nu se mai solicită acordul / declarația coproprietarului.

Solicitantul ar trebui să fie, pe lângă proprietar / co-proprietar al imobilului, și titular al contractului de energie, întrucât procedura de racordare a sistemului fotovoltaic la rețeaua națională se va realiza în numele acestuia. Dacă înscrierea se realizează de către unul dintre proprietari care nu este și titular al contractului de energie, până în momentul implementării trebuie să se realizeze preluarea contractului de energie de către beneficiarul finanțării.

Nu. Chiar dacă se dorește instalarea pe teren, tot trebuie îndeplinită condiția de a avea o construcție intabulată cu destinația exclusiv locuință.

Diferenta dintre suma oferita de catre instalatorul autorizat pe care l-ati ales si suma de 20000 lei oferita de catre Administratia Fondului de Mediu – AFM.

Deschidere cont beneficiar Programul Casa Verde 2023
Se acceseaza www.afm.ro
Pasul 1. Se selecteaza Programe de finantare

Pasul 2. Se selecteaza Sisteme fotovoltatice

Pasul 3. Se selecteaza “Aplicatie web pentru programul Casa verde 2023”

Pasul 4. Crearea contului. Se apasa butonul “Creeaza cont”

Pasul 5. Validarea adresei de email.
Se introduce o adresa de email valida si se apasa butonul “Trimiteti codul de verificare”

Aplicatia AFM va trimite pe adresa de email introdusa un cod format din 6 cifre. Se verifica si folderul SPAM al casutei de email.
Acest cod se introduce in campul nou deschis si se apasa butonul “Verificati codul”

Daca nu ati primit pe email codul, verificati daca adresa de email este introdusa correct, apoi apasati butonul “Trimiteti un cod nou”.
Pasul 6. Setarea parolei.
Parola trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
• 8-16 caractere, care conțin 3 din 4 dintre următoarele: caractere minuscule, caractere majuscule, cifre (0-9) și unul sau mai multe dintre următoarele simboluri: @ # $ % ^ & * – _ + = [ ] { } | \ : ‘ , ? / ` ~ ” ( ) ;
Se reintroduce parola. Atentie sa fie introdusa identic.
Se introduce numele de utilizator, cel care va fi afisat in aplicatie, apoi numele si prenumele.
La final se apasa butonul Creeaza cont

PREINSCRIERI: CASA VERDE 2023
Lasă-ne datele tale de contact în formularul de mai jos și te vom ține la curent referitor la pașii următori privind înscrierea în program